pondělí 14. července 2014

Jak jsem vyráběla narozeninové přání

Dnes po dlouhé době do svého "bloggerského handmade" šuplíčku přidávám návod, fotodokumentaci, reportáž (jak chcete) toho, jak jsem vyráběla narozeninové přání.


Abych pravdu řekla, tak podle původního záměru mělo vypadat úplně jinak. A to nejen barevně, ale i kompozičně. Ve spoustě věcí jsem musela impovizovat, protože se někdy prostě nezadařilo. A to jak materiálně, tak i manuálně :)

Konečný výsledek vypadá spíš jako zdařilé dílko pubertální osmačky, než někoho, kdo by se měl handmade věcmi manuálně zabývat častěji. Za což asi mnohem víc, než moje nemotornost, může prosté lepidlo - více o jeho kritice níže ve článku. 

Moje přání je taky strašně moc barevné. Původní idea byla nakoupit pár odstínů papíru v modré a zelené barvě a nějak to společně prokomponovat. Po návštěvě papírnictví a tristním stavu jejich zásob jsem svoji představu musela poněkud pozměnit a nakoupila jsem barvy, které se mi prostě líbí.  Možná, že konečný výsledek je dosti infantilní - ale - no a?

Celé to mělo vypadat docela jednodušše - přání velikosti A4, na kterém bude vytvořen shluk balónků (přičemž některé z nich budou 3D - vystupovat z papírového podkladu), před nímž se bude houpat narozeninový nápis navlečený na provázku. 


Takže - co budete eventuelně potřebovat?
  • jeden tvrdší papír A3 (na podklad, klasická čtvrtka je příliš měkká)
  • barevné čtvrtky A4 (na balonky, já na ně koupila i A3, protože byl nedostatek barev, ale A4 bohatě postačí)
  • bavlnku/provázek
  • lepidlo/lepící pásku/izolepu
  • tužku + fixu na nápis
  • nůžky
  • pravítko
(1) Já jsem začala výrobou barevných praporků. Nejprve si rozvrhněte samotnou velikost praporků - já zvolila výšku 3 cm, s tím, že jsem počítala, že 0,5 mm bude použito na přilepení. Šírka byla 2 cm.
(2) Pomocí pravoúhlého trojúhelníku jsem si narýsovala všechny potřebné praporky.
(3) Pak jsem z každé části odměřila půl centimetru potřebný k přilepení.
(4) Pomocí tohoto kousku jsem pak připevnila praporek na na šnůrku - viz dále.
(5) Zmíněnou hranu jsem přejela ostrým hrotem špendlíku (aby šel kousek lépe ohýbat) a následně jsem trojúhelníčky roztříhala.
(6) To samé jsem provedla i s modrými praporky. (Tyto praporky jsem pak připevnila, ale ve fázi "zavěšování" balónků mi celé přání přišlo už strašně přeplácané, takže jsem je vyměnila za žluté.)
(7) Následovalo rozvržení nápisu - jak dlouhý bude nápis? Kolik slov bude na jednom řádku? Budou se barvy praporků střídat? Jaké písmeno bude na jakém praporku Jak velké mezery budou mezi slovy?
(8) A pak i samotné vypisování písmenek na praporky dle návrhu. Ač jsem si to předpřipravila tužkou (nejsem moc dobrá na krasopis), tak se mi to moc nepovedlo. Takže se snažte o to víc! :)
(9) Nejprve jsem připevňovala na praporky na provázek (v mém případě na bavlnku) celé - přilepila jsem celý dílek trojúhelníčku.
(10) Po obou stranách praporku pak tedy přesahovaly malinké trojúhelníčky, které jsem následne nůžtičkama na nehty odstřihávala - opatrně, abych neodstřihla i kus bavlnky.
(11 + 12) Nakonec jsem ale zvolila metodu, že jsem ještě před samotým lepením odstřihla nůžkama trojúhleníčky a zbylou část pak přehnula samostatně.
(13) Na takto upravené praporky jsem pak nanášela lepidlo.
(14) Bavlnku jsem umístila přesně na narýsovanou čáru, přehla a pevně přitiskla k sobě.
(15) Jenže - lepidlo je "jen" lepidlo (= lepí špatně). Takže docházelo k odlepování, se kterým jsem si nevěděla rady. Nakonec jsem zalepenou část ještě přelepila izolepou.
(16) Tímto způsobem jsem udělala oba dva provázky s nápisy.
(17) Následovalo samotné přidělávání šnůrek k papírovému základu. Pomocí pravítka jsem vyznačila bod - 5 cm na šírku a 3 cm na výšku pomyslné A4.
(18) Nůžkama jsem do čtvrtky udělala dírku a opatně balnky protáhla. Spodní nápis spodnější částí dírky a horní nápis horní - nevypadalo by to hezky, kdyby se to překrývalo.
(19) Na druhé straně jsem udělala infantilní mašličku (asi by postačil i uzlík nebo cokoli jiného, co vás napadne).
(20) Totéž udělejte i na druhé straně. Dejte pozor, abyste při zavazování náhodou nezkrátili na jedné straně šnůrku a nápis by pak nebyl symetrický.
(21) Následuje "balónková část". Ta mě bavila nejvíc. Obkreslovala jsem na barevné čtvrky kolečna různých velikostí, které jsem následně vystřihovala. Ke každému kolečku jsem si navíc připavila jeden malý trojúhelníček - zavázání balonku.
(22) Potom si nastříhejte dostatečně dlouhé kusy bavlnek. Délka je opravdu důležitá, budete pak konce bavlnek přivazovat k sobě, tak aby bavlnky tohoto bodu vůbec dosáhly. Já použila délku cca 40 cm - odhladem. Pomocí izolepy jsem ze šnůrky, trojúhelníčku a kolečka udělala balónek.
(23) Tak jsem postupovala i u ostatních barev. Zvolila jsem nakonec 8 odstínů, ale myslím si, že např. 5 by bohatě stačilo - přání by nebylo tak přeplácané.
(24) Nejdříve jsem dělala od každé barvy 3 balónky, ale ke konci jsem jich ještě asi 9 přidělávala - radši si jich tedy udělejte víc. Budou se Vám hodit spíše ty menší - na 3D efekt.
(25) Když máme všechny balonky připraveny můžeme začít s nalepováním na čtvrtku.
(26)
Protože balónky lepíme i přes sebe a pletou se nám šnůrky, začneme s nalepováním z horních rohů.
(27)
Při nalepování pokračujeme od okraje ke středu a balónky lepíme spíme v řadách. Na druhou stranu čtvrtky se ani nekoukejte - je zvlněná od nánosů lepidla na druhé straně.
(28) Balónky lepíme cca od 2/3 čtvrtky - musíme si tam nechat část na "svázání" balónků.
(29) Následuje vyrábění "vystupujících" balónků. Potřebujeme k tomu proužky čtvrtky, které nám zbyly z vystřihování koleček. Šířka cca 1,5 cm a délka cca 10 cm. Ale záleží na velikosti balónku, na který proužek připevňujete.
(30) Proužek přehneme tak, abychom ho rozdělili na 7 částí.
(31) Prostřední část přilepíme k balónku a zbylé 3 části po obou stranách poskládáme do jakési harmoniky.
(32) Díky této harmonice se vytvoří balónek s 3D efektem. Když harmoniku stlačíte - zploští se, když jí pustíte - vyhoupne se nahoru. Díky tomu budeme moc přání i přehnout a poslat třeba poštou :)
(33) Na obě krajní části harmoniky naneste lepidlo a přilepte balonek kamkoli na již nalepené "ne 3D" balonky. Jen opatrně ať zároveň nepřilepíte nějakou šňůrku.
(34) Dejte si pozor, abyste lepidlem náhodou nepřilepili i prostřední část harmoniky k základu přání - pak by byl balónek bez efektu.
(35) Závěrečnou fází je svázání všech provázků balónků do jednoho chumlu - abyste si to mohli v klidu naaranžovat a šlo vám to lehce svázat, je dobré si šňůrky nečím připevnit k sobě. Já použila malinký skřipeček do vlasů.
(36) Po svázání pak otočte uzlík tak, aby nebyl na první pohled vidět. A máme hotovo!
Neopakujte stejné chyby jako já:
  • Znovu jsem si po dlouhé době připomněla, proč nesnáším obyčejné lepidlo - nejen, že jste upatlaní vy a vše na cokoli sáhnete, ale papír (i čtvrtky) se bohužel pod jeho nánosem zkrabatí. Příště sáhnout po staré dobré oboustranné lepence!
  • Jako základní korpus použijte papír, který je mnohem pevnější než čtvrtka, kterou jsem použila já. Když jsem přání rozestavila, dolní rohy měly pod tíhou všech těch balónků v horní části tendenci se podlamovat a bortit se.
  • Na nápis použijte praporky z pouze jedné barvy papíru - já nejdřív zvolila modro-žlutou kombinaci, která se mi posléze v celém kontextu přeplácaná. Proto jsem pracně přilepené modré praporky zase oddělala a vyměnila je za žluté.
  • Praporky na šnůrce měly tendenci se pořád přetáčet a překlápět na různé strany. Možná by bylo fajn do jejich spodního cípu nalepit zezadu např. skleněné korálky, aby zapůsobila gravitace.
Hodně zdaru! :)



2 komentáře:

  1. Přišla mi škoda, že k tak promakanému článku nemáš žádný viditelný koment :) Za mě, jako za laika v handmade, říkám "bravo" a ještě jednou děkuju :)

    OdpovědětVymazat
  2. krásný. Moc se mi to líbí, asi udělám něco podobného taťkovi k narozeninám! :)

    OdpovědětVymazat

Prosím "anonymní" návštěvníky o podpis :)